Forkortelserne

Materialer:
E. = Eg
B. = Bøg
A. = Ask, eller Asp
G. = Gran
T. = Teak
 

Kl. =  Klinkbygget
Kr. = Kravelbygget

K. = kobberforhudet (så fartøjet kan sejle i is)
Y. = forhudet med "Yellow" - gult metal (så fartøjet kan sejle i is)
Z. = zinkforhudet (så fartøjet kan sejle i is)
 

HK = hestekræfter
DW = Brutto tons dødvægt - betegnelsen, dukker op i 1921.
           Tallet står i parentesen

       =  I 1922 -
kommer der et yderligere nr. - et såkaldt kontrol nummer.
       =  Nummeret skal kun bruges af skibsregistret - til at holde styr på alle skibene i selve registret

       
Radiot.  = Betyder at fartøjet havde et radioanlæg ombord.
 

Fartøjerne:
Aabd. =  Åben båd
Hbd.   =  Halvdæksbåd
Mdb    =  Dæks båd med motor
Bd.     =   Båd
Jbd.    =  Jagtbåd
Df.      =  Dæksfartøj
Dkg    =  Dækskaag

Kv.    =  Kvase
             (Hvis Kv. er efterfulgt af f.eks. gl., sk., - betyder det, at kvasen er rigget som galease)
              Altså sejlføringen.

Kt.     =   Kutter, her gælder samme regler om sejlføringen.

Ff.      =   Fiskefartøj. 

Gl.     =   Galease (kun i Skagen)

Sl.      =   Slup, her gælder samme regler om sejlføringen.

Sk.      =  Skonnert (kun i Skagen)

Skpr.  =  Skydepram

Pr.      =  Pram.

P. nr.  = at et fartøj fik et P. nummer, betød,
              at fartøjet var synet til at kunne sejle med passagerer eller gods.
                 (Kilde: Kjeld Lehnsdals beretning i Søfart nr. 8 og 9)  - udgivet i Søfart 2008.    


S. T. F = at et fartøj fik et S. T. F. nummer, betød,
              at fartøjet nu blev anvendt som stenfiskerfartøj
.